Modelrockets.NL - Launch Group Logo Modelrockets.NL - Launch Group, raketten en raketten!

Murphy's Law - Berging

Edward A. Murphy (1918–1990):
"Anything that can go wrong, will go wrong" (alles wat fout kan gaan, zal fout gaan)
Murphy was van beroep ruimtevaartingenieur die aan veiligheid-kritieke systemen werkte. Hij wilde met zijn uitspraak de nadelige kant van de wet van de grote aantallen illustreren: al is de kans op een ernstige menselijke fout bij het uitvoeren van een bepaalde handeling heel klein, als het risico maar vaak genoeg wordt gelopen, dan zal er vroeg of laat iemand een fout maken bij het uitvoeren van de handeling.

Natuurlijk doen we ons best om dat zo veel mogelijk te voorkomen, maar helemaal uitsluiten gaat nu eenmaal niet. Dat is nou net Murphy's Law. Vroeg of laat doe je iets fout, of gaat er iets fout. Als dat je mooist gemaakte model betreft, dan baal je flink natuurlijk... en soms moeten we er toch ook wel om lachen.

Op deze Murphy's Law pagina's laten we zien wat er fout kan gaan,
zodat je ervan kunt leren.



Berging   Clusters   Constructie   Meertraps   Ontbranders   Start

Geen Parachutering
Een prima ontbranding van je geclusterde motoren is heel mooi natuurlijk. Maar dan moet je bergingssysteem ook goed uitgestoten worden en werken. Een mooie vlucht eindigt dan toch nog in dat, wat je niet wilt...

Neuskegel stevig en diep vast in de kleigrond.
 






Hoe kun je dit soort voorvallen nu het beste voorkomen?

Als er helemaal geen bergingssysteem uitstoot heeft plaatsgevonden:
- Je motor(en) zijn uitgestoten
• Tja, als je motor er uit kan, waarom zou je parachute of lint dan...?
   Zet je motoren vast met motorhaken, met een schroefje of een draaduiteinde die in
   het motorhuis gelijmd is, samen met een ring en een moertje.
• Wil je toch geen motorhaak/-haken gebruiken? Zet je motor in het vervolg strakker vast in je model.
   Tip: Indien mogelijk, doe een stuk tape rondom motor en uiteinde motorbuis.

- Je motor(en) zitten nog in je model
• Vaak is het probleem dat er teveel bergingswatten worden gebruikt. De uitstootlading kan het er
   simpelweg niet uitblazen, het zit té strak.
   Tip: Prepareer je model, zonder motor, dus bergingswatten bergingssysteem en
   neuskegel plaatsen. Blaas vanaf de motorzijde het geheel uit de rompbuis. Dit moet redelijk gemakkelijk
   kunnen. Krijg je een rood hoofd bij het blazen, of gaan je wangen pijn doen...? Dan heeft je model straks,
   bij deze samenstelling ook pijn...
   Minder watten gebruiken, ongeveer 1-1,5x de rompbuisdiameter. Minder strak in de buis plaatsen.

Neuskegel wel, bergingssysteem niet uitgestoten:
• Soms blazen de uitstootgassen langs je bergingswatten en bergingssyteem heen.
   Je neuskegel schiet eruit, je bergingssysteem blijft lekker zitten. Niet de bedoeling natuurlijk.
   ........



Zipper




Hoe kun je dit soort voorvallen nu het beste voorkomen?

Tip: Kevlar draad is heel sterk, maar ook prima geschikt om je buis door te snijden. Dit kun je voorkomen op een hele simpele manier: Plak een stuk schilderstape gecentreerd op je schokkoord en vouw deze eén of twee keer dubbel. Het mooist is het als je dit precies op de rand van de rompbuis doet.



Wel Parachutering: model drijft erg ver weg of raakt zelfs kwijt
Als de wind (te) hard is (meer dan 3 Bft / 19 Km/U), dan kan je model ver wegdrijven aan de parachute. Je kunt natuurlijk gewoon stug lanceren, met een grote kans op kwijtraken. Ook met minder wind kan een licht model met de gebruikte (te grote parachute) ver afdrijven. Ook kan aan de grond de wind meevallen en op 100 meter hoogte toch flink zijn. Maar je kunt er ook wat aan doen:

Niet lanceren bij meer dan 3 Bft (<19 Km/U). Zelfs 17 Km/U kan al teveel zijn.
• Je kunt je parachute gemakkelijk afneembaar maken (gebruik een Speldwartel of Snap Ring)
  en kies voor een kleinere parachute.
   Bereken hier welke parachute-maat geschikt voor je model is.
• Je kunt een (rond) gat boven in je bestaande parachute knippen.
• Je kunt de parachute lijnen trimmen. Dat wil zeggen: inkorten / ze samen nemen,
  meer naar boven aan de lijnen. Dat kan, door er wat tape omheen te wikkelen,
  òf ze met een (kleine) tie-wrap samen te binden, òf door er een knoop in te leggen.
  De laatste is wel de minst elegante oplossing.