Modelrockets.NL - Launch Group Logo Modelrockets.NL - Launch Group, raketten en raketten!

Onderwerpen     Onderwerp Toevoegen     Zoeken
HintsEnTips:
Balsa plank vlot op juiste dikte.

Eerste onderwerp Vorig onderwerp 14 van 145 Volgend onderwerp Laatste onderwerp
Geplaatst door: Alef op 16-01-23 11:53
Ik wilde een raket bouwen met de spullen die ik nog had. Het bleek dat ik nog een 5 mm Balsa plank had van het vorige projekt maar ik had 4 mm nodig. Ik bedacht het volgende:

De plank werd op de benodigde breedte gemaakt en met een houtje, om de druk te verspreiden, vastgeklemd met een lijmklem aan de tafel. Naast de plank heb ik 2 plaatjes 4 mm triplex gelegd (die veel harder zijn dan balsa). Op deze wijze had ik een mal gemaakt om de plank te schuren en kon ik er in mijn beleving niks teveel afhalen. Vervolgens een houten balkje genomen van ongeveer een meter lang en daar een stuk P80 schuurband strak op gespijkerd (aan de zijkant), dermate breed dat het beide stukken triplex kon raken. Toen ben ik met de handen aan de uiteinden van de balk naar de lijmklem toe gaan schuren zodat ik de meeste controle had op het schuurvlak. Het bleek heel erg goed en snel te werken. Met de vingertoppen kan je voelen of je er bijna bent en ik heb daarna met een kurkblokje en een stuk P120 schuurpapier het laatste materiaal weggehaald om op 4 mm dikte te komen. Tijdens het schuren wel zo nu en dan al het schuurstof weggezogen want als dat onder de balsaplank komt wordt hij te dun geschuurd( onder de triplex te dik).

Het schuren van een groot vlak was in no-time gedaan, omdat je veel en precies kracht kan zetten en de overall dikte van de plank varieerde minder dan 1/10 mm met een mooi glad vlak.
Er zijn nog geen reacties toegevoegd

Top

Voeg je reactie toe    
Naam: (max. 25 tekens) *
E-mail: (max. 35 tekens) *
Titel: (max. 50 tekens) *
* = Verplichte velden. Let op: Gebruik een geldig mailadres met @-symbool.
Plaats een Smiley door op onderstaande plaatjes te
klikken, er wordt dan automatisch code ingevoegd.

vrolijk vrolijk/knipoog vrolijk schaterlach droef zeer droef boos verbaasd zich afvragend geschrokken cool man! bedenkingen afkeur ikhoudmijnmond thumbs-up   thumbs-down   raket   raketcrash
Smileys worden onderaan je tekst geplaatst. Je kunt desgewenst knippen en verplaatsen.
HTML niet toegestaan. Lege regels worden toegevoegd door een Enter in te geven.
Let op: apostrof ( ' ) wordt niet geaccepteerd.

Je reactie: *
Lees je tekst vóór het toevoegen nog even goed door!
Breng, zo nodig, eerst wijzigingen aan.