Modelrockets.NL - Launch Group Logo Modelrockets.NL - Launch Group, raketten en raketten!

Onderwerpen     Onderwerp Toevoegen     Zoeken
BouwBlog:
Payload Rack PR-BT101, Hout, tekenen, laser

Eerste onderwerp Vorig onderwerp 4 van 46 Volgend onderwerp Laatste onderwerp
Geplaatst door: KJ van Til op 22-12-18 20:49
Zo,... ben ook weer even aan het knutselen geweest.
Uitganspunt was triplex van 4mm dik, een idee, mede opgedaan door hobbycollega's, denken, tekeningen maken en brute sublimatiekracht...





Laser close-up | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 22-12-18 22:34
Op de vorige foto zie je de zwart/bruin geblakerde randen aan het triplex.

Dat snijden ziet er zo in close-up uit:

Resultaat van al dat lasersnijden | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 22-12-18 22:42
Het resultaat van al dat tekenen, rekenen en lasersnijden:



Het zijn de onderdelen geworden van een Payload Bay voor een BTE101 of BTLoc101 rompbuis... en het is best een knoepert!
De specificaties... | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 22-12-18 22:48
Voor de geïnteresseerden hier de specs:

* Primair en Secundair Elektronica Montage Bord/Primary and Secondary Electronics Mounting Board.
* Materiaal/Material:triplex, MDF / plywood, MDF.
* Maat/Size: past in/fits BT101 tube.
* Uitwendige diameter/Outside diameter: ±99mm.
* Hoogte/Height: 168mm.
* Dikte/Thickness: 4mm triplex/plywood.
* Dikte/Thickness: 2mm MDF.
* Gewicht/Weight: 104gram.
* 2 gaten voor parachutebevestiging/2 holes for parachute attachment.
* 2 ontbrander opsluit systemen/2 igniter lock systems.
* 8 doorvoergaten voor ontbranderdraden/8 feed through holes for ignitor wires.
* 2 gatenrijen voor bevestiging van (ontbrander)draden met tie-wraps. Ontbranderdraden kunnen hier ook doorheen gevlochten worden, om op de plaats te houden/2 hole rows for mounting igniters/wires with tie-wraps. Ignition wires can also be woven through here to keep them in place.
* Samenstelling vereist: delen moeten verlijmd worden/Assembly needed: parts have to be glued together.

Knap werk | Reactie van: Cor Wolters op 24-12-18 20:52
Klaas-Jan, knap werk. Groet van Cor.
Wijziging-1 | Reactie van: Modelraketten.NL op 17-01-19 12:55
Als je iets voor het eerst maakt, is het meestal vatbaar voor verbeteringen.
Je zet het in elkaar en komt tot de conclusie dat er op een bepaalde plek iets meer ruimte mag zijn, of een onderdeel kan beter wat groter of kleiner. Zo ook hier.

De Mortar Tube(buis voor plaatsen en uitstoot van de hoofdparachute) is 30mm in diameter. Dat is best flink en het plaatsen van een Estes of Klima chute gaat wel lukken(70-76cm). Echter bijvoorbeeld die van Apogee wordt lastiger, de grote bedoel ik dan, die van gekleurd nylon zijn. De lijnen zijn een stuk dikker en steviger en nemen, opgevouwen, best veel plaats in.
Kan die Mortar Tube dan niet wat groter...?
Dan kunnen die chutes ook geplaatst worden.
Eeuhh... ja..., dat kan.

Intussen dus een tweede versie getekend, met nog wat andere kleine aanpassingen. O.a. de Mortar Tube en de Drogue Tube van plaats laten verwisselen. Effe wijzigen, hahaha, nou, dat valt dan best tegen. Eigenlijk nagenoeg opnieuw tekenen. De hoogte van de unit is hetzelfde gebleven: 16,5cm.
In de nieuwe versie is de Mortar Tube 35mm in diameter. De inhoud van de Mortar Tube gaat dan van 113.8cm3 naar 154.9cm3.
Een vergroting met 41cm3. Mooi meegenomen!
thumbs-upvrolijk
Re: prototype | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 22-01-19 19:08
Ja, dat zou ik wel willen.
Is dan eigenlijk, ook al beoefen ik deze hobby al heel lang, een eerste keer.
Heb wel hoogtemeters gebruikt, maar geen timing, of elektronica, voor parachutering.

Ik heb nieuwe centreerringen gemaakt, ook te vinden op Modelraketten.NL, voor de BT101 rompbuis. daar zal ik er één van kiezen voor een model... 9-14-17-19-cluster...
vrolijk knipoogcool man!thumbs-up
Re: prototype | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 21:37
Die,.. of die... of die...










bedenkingenzich afvragend

cool man!
Gewijzigde onderdelen PR-BT101-35 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 21:39
De gewijzigde onderdelen van de PayloadRack-BT101-35:


PR-BT101-35 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 21:44
Eerst de Drogue tube geplaatst en gelijmd aan de kwartring, gelijk met de onderkant. Natuurlijk goed opletten dat de kwartring met de goede zijde naar beneden gelijmd wordt....
De gebruikte lijm is medium CA.

PR-BT101-35 - 2 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 21:48
De twee Electronics Mounting Boards in elkaar gezet en gelijmd.
Daarboven en onderop, de ronde centreerringen gelijmd. Simpelweg plaatsen, eventueel wat op maat schuren dat het echt zo goed mogelijk past en de Medium lijm langs alle naden aanbrengen.

Daarna de Drogue Tube geplaatst en gelijmd, gelijk met de bovenkant van de bovenring.

PR-BT101-35 - 3 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 21:51
De Mortar Tube geplaatst en gelijk met de onderzijde gelijmd. De bovenkant steekt door wat toleranties een halve mm uit. Geen probleem.
De onderzijde dient wel vlak te zitten met de onderkant van de bodemplaat.
Voor het geheel wordt wederom medium CA gebruikt.

PR-BT101-35 - 4 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 21:59
De sluitplaten van beide buizen geplaatst.
De sleuf van de plaat van de Drogue Tube evenwijdig met de Secondary Electronics Mounting Board(SEMB). De sleuf naar de Primary Electronics Mounting Board toe (PEMB) en de ronde opening er vanaf.

Bij de Mortar Tube wijst de gleuf naar het middelpunt van de ring toe en de ronde opening naar de buitenzijde toe.

Alles eerst goed gepast en gekeken, samen met de ovale afdekplaat, of het gaatje daarin, overeenkomt met de dunne gleuf in de bodenmplaat van de Mortar Tube. Er moet uiteindelijk een kleine opening zichtbaar blijven voor de doorvoer van de ontbrander draden, door beide platen tegelijk.

Hetzelfde geldt voor de Drogue Tube. Samen met de slider gekeken of de openingen overeenkomen, alvorens te lijmen.

Positie aftekenen en dan pas lijmen.
Vastgezet met epoxy, met een lijmnaad aan de binnenkant.



De hele onderplaat vlak geschuurd en van een dun laagje epoxy voorzien om alle gleuven en kieren op te vullen. (Uiteraard niet die van de gelaserde ronde gaatjes. Die kunnen met een satéprikker weer schoongemaakt worden van lijm.) Dit gaat heel goed met een oude bankpas/toegangspas/plastic-vanalles-en-nog-wat-pasje als plamuuurmes.


PR-BT101-35 - 5 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 22:21
De Drogue Tube Slide op zijn plaats gelijmd(Medium CA).

Eerst de dunnen ondergeleider, daarna de bredere bovengeleider. Hoeken van de Payload Rack goed gladschuren, alvorens te plaatsen, zodat het goed in de hoeken past. Er kunnen mogelijk wat lijm resten zitten. Geen overmaat lijm gebruiken, anders past de Slider Valve(Afsluiter) niet.
De Slider Valve met heel fijn schuurpapier licht geschuurd en de hoeken iets afgerond.
Past prima!


PR-BT101-35 - 6 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 22:30
De plaatsing van de ovale afdekplaat controleren.



Natuurlijk even een proefplaatsing van een e-match ontbrander uitvoeren:
De dikke kop door de ronde opening van de afsluiter steken. De draden dan zijwaarts door de gleuf schuiven, als de kop zich binnenin de Mortar Tube bevindt.
Vervolgens de draden door de centrale opening van de ovale afdekplaat steken en de ovale afdekplaat monteren.
Past goed!
De e-match zit nu vast en gezekerd, onderin de Mortar Tube, op zijn plek.



Een laatste wijziging is het extra gaatje, even met een kolomboor geboord, om de ontbranderdraden terug te voeren het Payload Rack in. Hierdoor past de ASPAR (die je hier zou kunnen lezen als Anti Shift PAyload Ring) perfect op de onderkant van de PR-BT101-35, zonder dat er draden knel komen te zitten.



De ASPAR zekert teven het Payload Rack in een bepaalde positie. Handig als je schakelaars van buitenaf door een opening wilt kunnen bereiken...

Uiteraard dient er ook nog iets te komen om het Payload Rack bij het uitstoten van parachutes in de rompbuis te houden. Dat komt later.


PR-BT101-35 - 7 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 22:47
Werkruimte voor mogelijke elektronica:

Primary Electronics Mounting Board (PEMB)



Secondary Electronics Mounting Board (SEMB)


PR-BT101-35 - 8 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 22:52
Wat proef elektronica geplaatst.
Hier twee timers XY-J04.

Er is voldoende ruimte voor een backup uitstootsysteem met eigen batterij, Arduino elektronica, hoogtemeter, boordcomputer, enz.



De elektronica boards zijn gemonteerd met nylon schroeven en afstandhouders. (Nylon M3 Assortment, bolts-nuts-washers / Nylon M3 Isolation Column)

PR-BT101-35 - 9 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-19 23:00
Tot zover deze ontwikkel en samenstelling serie.

Nu eerst maar eens even wat grondtesten en kijken of alles werkt zoals het beoogd is.
vrolijk knipoogthumbs-up
PR-BT101-35 - 10 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 22-02-19 22:04
Van onderaf bekeken:
Hieronder de Payload Rack (PR-BT101-35) geplaatst in de BT101 rompbuis, bovenop de ASPAR.



De uitsparing komt precies overeen met de ovale Mortar Tube Afsluitplaat, hier exact in elkaar gepast.
Verschuiving/verdraaing is dan onmogelijk.

PR-BT101-35 - 11 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 22-02-19 22:15
Hieronder de PR-BT101-35 in de BT101 rompbuis van bovenaf bekeken. De payload is zo diep geplaatst, dat er ruimte voor de grote neuskegel over is en het plaatsen van de drogue parachute en wadding, bovenop de unit.

PR-BT101-35 - 12 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 22-02-19 22:31
De timers op elkaar aangesloten en werkend.

Tevens is de uitgang van timer-1 ook doorgelust naar de trigger van timer-2, om deze te activeren als de drogue chute uitgestoten wordt door timer-1. Dit werkt prima bij tientallen keren droog testen (zonder ontbranders).

PR-BT101-35 - 13 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 27-02-19 14:47
vrolijk schaterlach
...met 0,35 gram schietkatoen schoot ik de neuskegel naar de andere kant van de tuin, hahaha
...ietsje teveel dus. De volgende poging gaat met 0.2 gram in de drogue mortierbuis.
PR-BT101-35 - 14 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 09-03-19 12:07
Bij testen blijkt dat het 9 volt blok, in dit geval, niet genoeg stroom levert voor een voldoende ontbranding van de e-Match.

De e-Match gaat keurig af, maar de gloeidraad brand niet door. Daardoor blijft er korstsluiting staan op de uitgangspoort.
Het gevolg is dat daar zoveel stroom wegvloeit, dat de tweede timer niet wordt getriggered (in eerste instantie zat de trigger van timer-2 op dezelfde uitgangspoort van timer-1).
Bij het testen, zonder een geplaatste e-Match ontbrander gaat dit allemaal prima. Zo zie je dus maar weer, waar een praktijktest goed voor is.
Het 9-volt blok levert enkele honderden miliAmpères, maar dat is dus onvoldoende voor het echt doorbranden van de e-Match.

Oplossing:
- Beide timers bij start direct laten triggeren (aan laten gaan). Daarmee wordt timer-2 onafhankelijk van timer-1.
- De wachttijd van timer-1 bij aanvang al bij timer-2 optellen.
- 7,4 volt LiPo cel gebruiken (450mAh). Die zou voldoende stroom kunnen leveren om de e-Match direct af te laten gaan en ook echt door te branden.

Wordt vervolgt...
PR-BT101-35 - 15, vastzetten | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 09-03-19 13:08
Bij reactie 11, zie je hoe de PR-BT101-35 in de rompbuis is geplaatst. Naar beneden kan de PR-BT101-35 niet, want daar rust hij op een ASPAR.

Als de schokkoorden/parachutes aan een oog aan het PR-BT101-35 bevestigd worden, moet natuurlijk wel voorkomen worden, dat de gehele PR-BT101-35 uit de rompbuis getrokken wordt....
vrolijk knipoog
Payload gered, model neergestort, payload met veel te grote parachutes richting Duitsland...
bedenkingenafkeur

Om het PR-BT101-35 vast te zetten ga ik gebruik maken van Nylon Expansion Rivet Nuts.
Dit zijn kleine uitneembare nylon popnageltjes.
In een voorgeboord gaatje kan een basisdeel worden geplaatst, waarna een pennetje, in het basisdeel gestoken, ervoor zorgt dat het basisdeel aan het uiteinde flink uitzet en dus de boel vastzet.
Dit kan bijv. ook gebruikt worden voor het vastzetten van verschillende staartstukken op een basis rompbuis, zodat je met verschillende (cluster)configuraties kan lanceren.
Het voordeel:
Geen schroevendraaier nodig, wel een paar vingernagels.
Geen moertjes die aan de binnenkant glijmd hoeven te worden en dus ook geen obstakels aan de binnenkant, die zouden voorkomen dat het PR-BT101-35 in de rompbuis geschoven kan worden.

In mijn geval denk ik de Rivet Nut, 3535 te gaan gebruiken. Een stuk of 6, rondom gelijk verdeeld, nét boven de bovenste ring van de PR-BT101-35. De afschuifkracht zou dan ongeveer 6*12Kg=72Kg zijn. Moet kunnen toch...

vrolijk schaterlachthumbs-up
Functie | Reactie van: Alef op 25-01-20 20:43
Mooi hoor Sublimeren? van vast naar gas maar kan niet terug vrolijk schaterlach Ik begrijp alleen de functie nog niet helemaal. Ik neem aan dat met het kleine buisje de neuskegel er afgeschoten word en in de langere buis een parachute zit. Zit er dan een kleine parachute aan de neuskegel om eerst snel hoogte te verliezen?
drogue | Reactie van: Alef op 26-01-20 09:37
Ah, verhaal nog eens gelezen en ik denk dat het woord drogue het verhaal verteld.
Re: drogue | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 27-01-20 14:20
De inhoud van de kleine buis blaast de neuskegel weg, en een drogue chute. Die drogue chute zit in de ruimte boven de PayloadRack-BT101-35 en onder de neuskegel.

Als het model voldoende gedaald is, zou de tweede timer de hoofdparachute uit de grote buis moeten blazen.
thumbs-up
Re: timer | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 27-01-20 23:03
Elke seconde dat je model aan de drogue naar beneden komt, is minder lopen. Verder ervoor zorgen dat de hoofdchute ruim voldoende voor de grond zelf uitgevouwen is...
Eerste vlucht op een windstille dag...
Moet kunnen volgens Bartje.
thumbs-upcool man!

Doppler radar maken voor hoogtebepaling om hoofdchute eruit te blazen...?
Re: cluster | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 28-01-20 10:25
Ja, er zijn niet heel veel andere opties...
bedenkingen
Murphy | Reactie van: Alef op 28-01-20 19:41
Ik denk ook dat een hoogtemeting beter is. Wat als niet al je motoren afgaan? Als je een besturing ontwerp zou je alle bedrijfstoestanden moeten aflopen en kijken wat het resultaat is. Een radar lijkt me ook niet werken omdat die dingen richtingsgevoelig zijn volgensmij en je raket slingert als ie naar beneden komt. Jullie worden bedankt voor de antwoorden ik laat mijn ged88 hier nog eens over gaan.
Arduino Raspberry PI | Reactie van: Alef op 28-01-20 19:54
Een gedachte die ik hier al over had:

Een arduino of een raspberry PI erin.

Als ik het me goed herinner werkt een Arduino op Visual C oid en een Raspberry op de PI programmeertaal. Wat ik ervan snap is PI makkelijker programeren.

De arduino is lichter en de PI schijn meer rekenkracht te hebben en veel hogere kloksnelheid en daar kan je bv ook een monitor op aansluiten maar is een stuk zwaarder.

Het is ook leuk dat spul werkt met en 4 dradig communicatieprotocol en daar kun je allerlei moduletjes aan hangen met bv relais,barometer,versnelling en gyro of gps modules...Ik weet ook dat er sonarmodules zijn voor afstandsbepaling maar die zijn voor de modelraketten niet geschikt omdat de range veel te kort is.

Die microcontrollers zijn leuk en wat we vroeger eigenlijk altijd wilden hebben maar het is zeker een extra discipline erbij zeker aan het programmeren. Soms kan het makkelijk en gebruik je een programma wat iemand anders eerder heft geschreven met hetzelfde doel.
Parachute double deployment | Reactie van: Ben Albers op 19-05-21 12:29
Hi KJ, ik ben benieuwd of je systeem in de praktijk al eens
gewerkt heeft, ik bedoel in een lancering.

Het basisidee voor dit systeem is in 2014 ontstaan met de eerste vlucht in maart 2014, en tot nu toe 79 100 % geslaagde vluchten, dus dat heeft zich inmiddels wel bewezen. Mijn systeem werkt met een Perfectflite Stratologger, dat de hoogte voor de uitstoot van beide parachutes bepaalt met luchtdruk. Ik denk dat een systeem dat de uitstoot regelt aan de hand van de werkelijke hoogte veel verstandiger is dan wanneer je met twee timers werkt. Natuurlijk kan je best aardig rekenen aan valsnelheid en de benodigde tijd tussen de eerste en tweede parachute, maar vooral bij clusters zal het al dan niet afgaan van alle motoren de totale hoogte, en daarmee vooral de tijd tot de tweede uitstoot, sterk beinvloeden. De functie van dual deployment is dan weg, en als je pech hebt ligt de raket al op de grond voordat de tweede chute opent.

Groet, Ben

(edited RED.)
Parachute double deployment | Reactie van: Ben Albers op 19-05-21 13:29
Zie voor een filmpje van de allereerste vlucht met dit systeem:

https://youtu.be/b1QzVH5AD1s

Toen de hoofdchute nog ingesteld op 300ft, dat werkt zo perfect dat ik deze al lang heb aangepast naar 200ft. vrolijk
Parachute double deployment | Reactie van: Ben Albers op 19-05-21 14:53
Waarom edited? Stond niets verkeers in..zich afvragend
dual deplyment | Reactie van: Alef op 19-05-21 17:49
https://www.youtube.com/watch?v=KFbQ17y98hU

december 2009
Parachute double deployment | Reactie van: Ben Albers op 19-05-21 20:40
Hi Alef, dat is een leuk filmpje. Dat is de klassieke double deployment methode waarbij de elektronica in het midden van de raket zit. Eerst wordt aan de ene kant van de unit een lading ontstoken, breekt de raket in twee delen en komt de drogue chute vrij. Op main hoogte breekt de andere kant en komt de hoofdchute tevoorschijn. Voor zover ik weet is dit de manier die de hele high power community toepast en ja, dat bestaat al veel langer.

Het hier beschreven systeem stoot net als elke modelraket aan de bovenzijde de neuskegel uit samen met de drogue chute. De hoofchute volgt als de afdaling gevorderd is via dezelfde opening. Dit systeem heeft voordelen tov de klassieke methode. Zoals: geen kans op vroegtijdig uiteenvallen van boven en onderkant, geen geklooi met shear pins.

Inmiddels is mijn systeem uitgegroeid tot universeel en snel uitwisselbaar in een hele berg raketten.

Groet, Ben

(edited RED.)
Foto | Reactie van: Ben Albers op 21-05-21 17:23
Tja | Reactie van: Alef op 22-05-21 16:10
Wat moet ik hier nu van denken.
Payload Rack PR-BT101 | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 23-05-21 13:25
Ja, mooi systeem om te zien en fijn dat het goed werkt. Ik heb er meerdere lanceringen van gezien. Tot nog toe werkt het prima dacht ik.
Murphy ligt wel op de loer natuurlijk. Zie de Murphy paginas.

Dit onderwerp gaat initieel natuurlijk over de Payload Rack PR-BT101, niet over welke elektronica erin zit, kan of moet.
Ik heb een aantal van die timers XY-J04 erin geplaatst om er mee te experimenteren. De eerst setup ga ik niet doen, want die werkt niet correct (dat de 1e timer de 2e activeert).
Ik ga er later mee verder, met van elkaar losgekoppelde timers met aparte batterijen. Ik ben een tijdje met andere zaken bezig geweest...
Dual deployment | Reactie van: Ben Albers op 23-05-21 19:53
Hi KJ, het is inderdaad zaak om scherp te blijven bij elke lancering van zo n raket. Routine is een evengroot gevaar als een voordeel. Bijvoorbeeld domweg vergeten het systeem aan te schakelen leidt onherroepelkijk tot een crash.

Item gaat inderdaad primair over de wijze waarop de dual deployment wordt toegepast, die afwijkt van wat meestal wordt gedaan.
Ik begrijp alleen niet waarom je timers toepast. Dat heeft uitsluitend nadelen tov de DD gebaseerd op hoogtemeting. Je hebt de benodigde systemen zelf in je winkel. Natuurlijk laat ik me graag door de praktijk overtuigen, ik volg dit item met belangstelling.

Groet, Ben
ontwikkeling? | Reactie van: Ben Albers op 27-06-22 15:13
Heeft je systeem al eens gevlogen? Ik zit inmiddels op 97 vluchten, en hoop bij de komende lanceerdag op 9 juli de 100e vlucht uit te voeren.
Ik las het stuk hierboven nog eens door, en zag je opmerking over het moeten doorbranden van de ontstekers door de 9V batterij. Dit is niet perse nodig als je je systeem programmeert om voor ontsteking de tijd te beperken tot bijvoorbeeld 1 sec. Dat is altijd genoeg om de boel te ontsteken en voorkomt dat de batterij dood gaat. De Stratologger van Perfectflite waarmee ik werk is zo geprogrammeerd...
100 | Reactie van: Ben Albers op 11-07-22 15:24
Gelukt. Bij Henk Meuleman 3 maal gelanceerd op 9 juli. De eerste twee keer met de thuis voorbereide modules, in het veld een van de modules weer geprepareerd en gevlogen. Supercluster SC12, Leviathan en Harpoon vlogen elk naar 350-380 m, en ondanks de harde wind niet ver weg geland.
114 | Reactie van: Ben Albers op 23-11-23 12:39
Op onze laatste lanceerdag in Laren op 12 novemer 2023 het seizoen afgesloten met twee dual deployment vluchten, beide met de Runcam2- 4K aan boord. De teller stat nu op 114 succesvolle DD vluchten.
Fotos en filmpjes zie onze website en FB pagina.
betrouwbaarheid. | Reactie van: Alef op 27-11-23 20:06
114 vluchten met dit systeem zonder 1 enkele fail? Das toch indrukwekkend. Ik weet uit ervaring dat een foutje snel is gemaakt bij handmatige bedieningen van systemen en hoe ingewikkelder het systeem hoe kleiner de kans is dat de uitkomst naar tevredenheid is.
114 | Reactie van: Ben Albers op 28-11-23 12:27
Als je mijn lanceerverslagen leest zie je dat er zeker wel eens dingen zijn gebeurd die niet in orde waren. Naast de 114 vluchten is er 1 echte CATO geweest: een CTI 38 mm met een productiefout, waardoor de nozzle halverwege de voortstuwing uit de casing is geblazen. De motor is daardoor inwendig in de rompbuis zo hard tegen de dual deployment module geklapt dat deze onklaar is geraakt, met RUD (bij landing) tot gevolg. De gesneuvelde 3" Fusion is herbouwd.
Daarnaast zijn er van de 114 twee vluchten geweest met motorproblemen, maar dankzij de goed werkende dual deployment zonder grote gevolgen voor de raketten.

Natuurlijk werkt elk systeem alleen als je alles goed doet. Iedere vlucht wordt dan ook goed voorbereid en voor de start wordt alles gedubbelcheckt. En in de loop van de jaren is het systeem steeds verder verbeterd. Bij de laatste revisie zijn bijvoorbeeld de eenvoudige schuifschakelaars vervangen door mini-tuimelschakelaars, die veel meer power kunnen hanteren en niet gevoelig zijn voor vervuiling door rookgassen.
114 | Reactie van: Ben Albers op 28-11-23 16:07
Een van de andere probleemvluchten was de EAMM-2. Deze tweetrapper is eind 2021 bij Tripoli in Baarlo gelanceerd. De eerste trap had toen nog een cluster van 3xD12-P en 3xD9-3. Een van de D9 ontplofte, waardoor de vlucht niet de beoogde 600m haalde, maar slechts de helft. Ook was door het verlies van een vin en de excentrische voortstuwing de vlucht slordig. Desondanks was de vlucht verder geslaagd en omdat de dual deployment in de 2e trap gewoon zn werk deed met de camera aan boord is alles verder probleemloos geland. De Stratologger doet perfect zijn werk: drogue op gemeten hoogste punt, main op 200ft. Dit zou met timerparachutering mis gegaan zijn.

Overigens is de eerste trap hersteld, maar ook een andere eerste trap is gebouwd, die vliegt op een enkele CTI H-motor.
Betrouwbaarheid | Reactie van: Alef op 28-11-23 19:38
Ik tel motorproblemen niet mee mits je deze hebt mishandeld. Dat is ook eigenlijk een apart systeem wel onderdeel van de eenheid natuurlijk. Misschien wil ik zelf ook nog wel eens een dual deployment raket bouwen de Stratologger klinkt dus als een bewezen goede keuze.
Dual Deployment. | Reactie van: Alef op 28-11-23 21:09
Eigenlijk heb ik al een geschikt DD model bijna klaar. Die heb je gezien (7 cluster) Op 6 D9 en 1 D12 net geen H ongeveer 640 meter. Ik ben ook wel de persoon van testten voor in gebruikname. Ik ga er vanuit dat de fabrikant de apparaatjes getest afleverd, maar het geeft ook een vertrouwd gevoel. Heb zitten prakkeseren aan een klein model of de module in een hoge personenlift te testten.
Stratologger | Reactie van: Ben Albers op 29-11-23 15:39
De Stratologger is inderdaad een uitstekende keus. Helaas wel vaak slecht leverbaar. Een directe mail of telefoontje naar Perfectflite wil wel eens helpen.

Testen kan je ook door je systeem aan het vacuum bloot te stellen van een stofzuiger. Maar eerlijk gezegd is het voor de werking van de Stratologger niet nodig. Als je alles correct aansluit en inschakelt geeft het apparaat bij de opstart met piepsignalen aan dat de beide ontstekers in orde zijn en hoe de SL is afgesteld. Ik gebruik de Klima ontstekers, die ik ook nog voor montage even doormeet (ca. 1 Ohm).
Stratologger zelftest. | Reactie van: Alef op 29-11-23 15:54
Ben benieuwd of ie de mosfets dan ook test. Ik heb het denk ik al eens eerder gezegd ergens:"Ik vind de mosfets akelig klein" Is natuurlijk waarschijnlijk voor gekozen om gewichtsbesparing en ze hoeven ook maar heel kort vermogen te leveren. Naja tzt.
Stratologger | Reactie van: Ben Albers op 02-12-23 23:38
Volgens de specs van Perfectflite mag de stroomsterkte niet meer dan 5 Ampere zijn. Met de weerstand van de ontsteker van ca. 1 Ohm zou de stroomsterkte met een 9V batterijtje dan te hoog kunnen zijn, maar hier is de batterij zelf de beperking: dat houdt met een paarhonderd milliampere wel op....
 
Kopieer tekst of een link, na selecteren, eenvoudig met CTRL+C of de rechter muisknop

Top

Voeg je reactie toe    
Naam: (max. 25 tekens) *
E-mail: (max. 35 tekens) *
Titel: (max. 50 tekens) *
* = Verplichte velden. Let op: Gebruik een geldig mailadres met @-symbool.
Plaats een Smiley door op onderstaande plaatjes te
klikken, er wordt dan automatisch code ingevoegd.

vrolijk vrolijk/knipoog vrolijk schaterlach droef zeer droef boos verbaasd zich afvragend geschrokken cool man! bedenkingen afkeur ikhoudmijnmond thumbs-up   thumbs-down   raket   raketcrash
Smileys worden onderaan je tekst geplaatst. Je kunt desgewenst knippen en verplaatsen.
HTML niet toegestaan. Lege regels worden toegevoegd door een Enter in te geven.
Let op: apostrof ( ' ) wordt niet geaccepteerd.

Je reactie: *
Lees je tekst vóór het toevoegen nog even goed door!
Breng, zo nodig, eerst wijzigingen aan.